Szakosztályunk  |  Kirándulásaink emlékei  |  Túra infrastruktúra  |  Túra ajánló  |  Pályázatok  |  Elérhetőségeink

JÓL JÁRSZ, HA JÓT JÁRSZ!

Buszos kirándulás Cserépfalu

2018.01.24 - Buszos kirándulás Cserépfalu

ESEMÉNY LEÍRÁSA:

Természeti és kulturális értékeink megismerése céljából január 24-én autóbuszos kirándulást szerveztünk Cserépfaluba. Eléggé szokatlan időpontba a tél közepén kerestük fel a Hór-völgyét. Szakosztályunk hosszú évek óta pár emberrel segíti, az itt megrendezett Less Nándor teljesítménytúrát. Így most többen is megláthatták, itt milyen látványos környezet fogadja a túrázókat.

A hosszú buszos úton két vizsgázott túra és idegen vezetőnk ismertette a nap során felkeresendő helyek érdekességét. Megérkezésünk után Kis Amerikába vezetett utunk. A csoport tagjai elképedve látták a múlt század elején vájt barlanglakások sorát. Felkapaszkodtunk a kilátóba is. Kis kitérőt téve a lankásabb tanösvényen haladva értünk el a Gang galériát. Most nem tudtuk megtekinteni, mert az a magánlakás belsejébe költözött a tél miatt. A református templom megtekintése után a Fazekas házban vásárlással egybekötött cserépedény kiállítást tekintettük meg. Mivel egy képzőművész család működteti, melynek két tagja is fest, nem maradtunk festménynézés élménye nélkül. A két helyen átmelegedve utunkat egy tanösvényen folytattuk, mely egy kaptárkőhöz vezetett. Útközben az erdőben haladó út mellett egy Mária kegyhelyet is érintettünk. Vissza érve a buszhoz pár száz méter után Bogácson borospince látogatásra álltunk meg. Mezőkövesden késődélután fogyasztottuk el ebédünket. A nap zárásaként, pár órás gyógyvizes fürdőzéssel melegítettük át csontjainkat mielőtt haza vettük volna az irányt.

Szendrő, 2018.01.25.

______________________________

Kirándulásunkat a déli bükk kapujában lévő Cserépfaluba terveztük még az elmúlt év őszére. Nem várt események és akadályok miatt, csak az idén januárjában sikerült realizálni az utat.

Az ember a természettel való szoros kapcsolatát, kulturális örökségünket és természeti értékeinket kívántuk jobban megismerni több generációt átfogó csoportunkkal. Utunk első állomása, a cserépfalui barlanglakások „Kis Amerika” volt. A karsztos Bükk lábainál előbujt vulkáni szórt tufakőzetének felhasználására láthattunk itt példákat. Jól faragható kőzet házak, kerítések építőanyagaként, borpincék, vagy nagy tároló helyként, faragott díszként köszönt vissza ránk. Többen elképedve nézték a kivájt lakások füst elvezetését, meszelt hengerezet szobafal maradványait. Hiszen ezekben a lakásokban még nyolcvan éve laktak. Alig száz méterre már súrolóport és malomkövet készítettek a kőzetből. Feljebb kapaszkodva, a kilátó már mai művészi alkotásából csodálkozhattunk a tájra. Alakja a 2014-től természeti oltalom alatt álló, 2016-tól a Bükk alja kőkultúrájával hungarikumnak nyilvánított kaptárköveket utánozza. Ablakai a kaptárkövek mélyedéseit, apró nyílásai a Göncölszekeret szimbolizálják. Egy eredeti felkeresése előtt két alkotó házat tekintettünk meg. Városunkhoz is kötődő néhai Demjén István neveléstörténész, költő, festőművész Gang galériája ugyan a tél miatt zárva volt, de az Art Galéria a fazekas műhelyet nyitva találtuk. Szépen helyreállított védett parasztház helységében Fehérváriné Makó Lívia festő és lánya Szajlainé Fehérvári Erika keramikus kiállítását láttuk. Utunk során rácsodálkoztunk a 450 éves Mária fa köztéri szoborként funkcionáló fatörzsére és a megye egyik legmagasabb, 54 m-es neogótikus református templom tornyára. A buszon való utazás közben ismertetők hangzottak el a Hór - völgy elején található, 1982 óta fokozottan védett Suba-lyuk barlangról, a Bükk hegységről, az Ördögtorony tanösvényről, a kaptárkövekről.

Hazafelé tartva Bogács község határába újra gyalogosan indultunk útnak, hogy felkeressük a Mária-követ és a 450 éves Szt. Márton-fát. Továbbhaladtunk a két fülkés kaptárkőhöz, amit csak az útról tekintettünk meg. Hó fedte a kő nagy részét és a meredek hozzá vezető utat is. Visszafelé kis kitérővel a ma is használatban lévő tufába vájt borospincék sokaságát figyelhettük meg. Frissítő levegőn való hó taposás meghozta az étvágyat. Míg a megrendelt ebédünk felé tartottunk hazánk gazdag gyógy és termálvíz kincséről volt szó. Természetesen az érintett Bogács, Mezőkövesd és a közeli Eger környéki fürdők kiemelésével.

Délutáni ízletes ebédünk után, mindenki saját belátása, no meg pénztárcája terhére öblíthette az elfogyasztott falatokat. Szintén saját büdzsé terhére, a társaság kívánságának már az út meghirdetésekor engedve, a vissza út előtt, rövid idejű gyógyvizes fürdőzéssel zártuk a tartalmas napot.